Handels- og leveringsbetingelser
Standard Handelsbetingelser for Vognmand.dk
1. Parterne
Vognmand.dk A/S
Salløvvej 1A
4621 Gadstrup
CVR 18250896
i disse betingelser benævnt ”Sælger” eller ”Sælgeren”
og den part som er indgået aftale med betegnes som ”Køber” eller ”Køberen”.
Køber er den juridiske part som Sælger er blevet oplyst ved aftalens indgåelse.
2. Tilbud og ordrebekræftelse
Sælgers tilbud er kun gældende i 7 dage beregnet fra den dag, tilbuddet er dateret. Efter udløbet af denne frist, bortfalder Sælgers tilbud automatisk. Sælgers tilbud kan endvidere bortfalde, hvis en leverance er udsolgt, eller leveringsbetingelserne ændres fra f.eks. en underleverandørs side.
Sælger forbeholder sig retten til at foretage ændringer i leverancen indtil leveringstidspunktet, men Sælger garanterer i så fald som minimum en tilsvarende ydelse.
Køber kan alene påberåbe sig vilkårene i disse betingelser, eller i en eventuel individuel aftale mellem parterne. Oplysninger, som Sælger har fremsat mundtligt, på internettet, i brochurer o.l. er således uden relevans for bedømmelsen af leverancen.
En ordre er først bindende, når den er godkendt af Sælger med en ordrebekræftelse telefonisk, via e-mail eller brev.
3. Priser
Priser fremgår af Sælgers til enhver tid gældende prisliste, uanset om køber har modtaget denne, eller af den fremsendte ordrebekræftelse.
For kørsel på kundens foranledning mellem 18.00 og 06.00 tillægges 20% på den sædvanlige takst for timekørsel og anden arbejde udført af chaufføren.
For kørsel på kundens foranledning mellem fredag 18.00 og mandag 06.00 tillægges 20% på den sædvanlige takst for timekørsel og andet arbejde udført af chaufføren.
Ved kørsel på kundens foranledning mellem kl. 18.00 og 06.00 på hverdage og fra kl. 18.00 fredag til kl. 06.00 mandag forbeholdes retten til at fakturere minimum otte timer uanset varigheden af opgaven.
Til alle priser på kørsel lægges et olietillæg. Størrelsen på olietillæg oplyses ved forespørgsel.
Alle andre offentlige gebyrer, så som men ikke begrænset til råvareafgift, affaldsgebyrer, kilometerafgift, vejafgifter, og råden over vej pålægges ligeledes Køber.
Sælger forbeholder sig ret til at regulere priser i overensstemmelse med ”Omkostningsindeks for Lastvognskørsel”, udgivet af Danmarks Statistik. Reguleringen kan foretages kvartalsvis eller årligt efter Sælgers ønske.
Reguleringen vil omfatte såvel sædvanlige prislister og fastprisaftaler.
4. Levering
Leveringssted er afhængig af opgavens art. Transport at materialer er leveret, når transporten er udført. For levering af materialer eller lejede emner foregår, når disse er leveret på den aftalte adresse.
Der skal angives en leveringsadresse ved bestilling. Det er vigtigt, at der er plads til levering på den angivne adresse. Vejen til adressen skal være fremkommelig for lastbilen, der også skal kunne komme til på selve adressen. Der skal desuden være plads til at aflæsse den bestilte mængde varer.
Tilkørselsvejen skal være mindst 4 meter bred med en frihøjde på 4 meter. I dette 4×4 frirum må der ikke være grene eller lignende, der kan beskadige lastbilen. Er du i tvivl, om tilkørselsvejen er tilstrækkelig, kan du kontakte os.
Det er et krav for levering, at der er fast grund på adressen. Underlaget må desuden ikke bestå af skrøbelige fliser eller lignende. Underlaget skal generelt set være bygget til tunge køretøjer. Vores erfarne vognmænd laver altid en individuel vurdering af, hvorvidt det er forsvarligt at aflæsse på det ønskede sted.
Varerne henstilles uden opsyn, hvis der ikke er nogen at træffe på adressen på leveringstidspunktet.
Ved levering af ordre på over 10 ton, skal følgende omstændigheder være opfyldt til og på leveringsadressen:
Der skal være pladsforhold, der gør det muligt for vores lastbil at manøvre på adressen. Lastbilen er 17 meter lang, 4 meter bred og 4 meter høj. Den har en drejebredde på 8 meter og en totalvægt på 56 ton.
Hvis ikke andet aftales, leveres de bestilte varer ved grundskel, hvilket typisk er kantsten. Ønsker du levering andetsteds, noteres det i notefeltet ved bestilling. Derudover skal du markere stedet synligt, hvis du ikke selv er hjemme på leveringstidspunktet.
Som udgangspunkt må der ikke være almindelige fliser på leveringspunktet, da de risikerer at gå i stykker ved aftipning. Underlaget skal desuden være bygget til kørsel med tunge køretøjer. Generelt skal betingelser for kørsel med lastbil (se ovenfor) være opfyldt. Alternativt må chaufføren selv finde et egnet sted til aflæsning.
Forefindes der ikke et egnet sted på eller nær leveringsadressen, returneres varen til Sælger, og Køber faktureres for returfragt.
Levering med kran/grab kan foretages over hæk, hegn eller lignende forhindring med en højde på maks. 3 meter. Aflæsningsstedet må maks. være 10 meter fra kranbilens centrum. Er der luftledninger over matriklen, skal der være en frihøjde på min. 5 meter.
Lastbilen skal have fremkommelige vilkår, og betingelser for kørsel med lastbil (se ovenfor) skal være opfyldt. Parkeringsstedet skal være med fast underlag, der er egnet til kørsel med tunge køretøjer.
Beskriv gerne vilkårene på leveringsstedet i notefeltet ved bestilling. Er du i tvivl, hvorvidt leveringsstedet opfylder betingelserne, er du velkommen til at kontakte os.
Er betingelserne for aflæsning ikke opfyldt ved ankomst – f.eks. ved skrøbeligt underlag – har chaufføren ret til selv at finde et egnet sted på eller nær matriklen til aflæsning. Er det ikke muligt at finde et egnet sted, returneres varerne til vognmand.dk, og du faktureres for returfragt.
For varer i webshoppen pålægges leveringsomkostninger afhængigt af mængde, vægt og leveringsadresse. Leveringsomkostninger tillægges automatisk bestillingen. Det vil sige, at Køber kan se prisen på fragt i indkøbskurven, inden godkendelse af bestillingen.
Bestilles der flere forskellige varer i samme ordre, bestræber Sælger sig på at levere samtidigt. Der kan dog være forhold, der gør, at ordren bliver leveret via delleveringer. Det kan f.eks. være i tilfælde af længere leveringstid på visse varer, men også hvis det ikke vurderes hensigtsmæssigt at levere materialerne samtidigt, f.eks. på grund af risikoen for, at materialerne sammenblandes.
Leveringstiderne er oplyst med forbehold for evt. underleverandørforsinkelse. Hvis Sælger bliver bekendt med, at der vil opstå en underleverandørforsinkelse eller anser dette for sandsynligt, vil Køber omgående blive underrettet med oplysning om forventet nyt leveringstidspunkt.
5. Forsinkelse
I tilfælde af væsentlig forsinkelse fra Sælgers side, har Køber ret til at hæve købet. Hvis der er aftalt løbende levering, er Køber dog alene berettiget til at hæve for så vidt angår den forsinkede delleverance.
Sælger kan i intet tilfælde holdes ansvarlig for Købers indirekte tab som følge af en forsinket eller manglende leverance. Sælger kan endvidere kun holdes ansvarlig for direkte tab, hvis der er tale om væsentlig misligholdelse af aftalen fra Sælgers side, forudsat at Køber kan godtgøre at have lidt et tab som følge af forsinkelsen.
Ovenfor beskrevne tab ved forsinket eller manglende leverance, kan af Køber kun påberåbes, hvis der i Sælgers ordrebekræftelse er eksplicit anført, at leverancen skal ske på et bestemt tidspunkt. Et af Sælger estimeret tidspunkt for leverancen, er ikke at betragte som et eksplicit aftalt tidspunkt.
6. Forsikringer og ansvar
Såfremt leverancen indeholder enheder som Køber skal leje i en given periode, er det Købers ansvar at forsikre disse enheder. Med mindre Sælger har stillet eksplicit krav om forsikringer, står det Køber frit for, om denne ønsker at forsikre de lejede enheder.
Uanset om enheder er forsikrede, vil beskadigelser og bortkomst af lejede enheder være Købers ansvar, og Køber vil skulle erstatte bortkomne eller beskadigede enheder.
7. Betaling
Sælgers betalingsbetingelser er otte dage fra fakturadato, medmindre andet er skriftlig aftalt.
Hvis Køber ikke betaler senest på den sidste rettidige betalingsdag, og skyldes forsinkelsen ikke Sælgers forhold, er Sælger berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen.
For privatkunder beregnes morarenter i overensstemmelse med Nationalbankens til enhver tid gældende rentesats tillagt 8% p.a. Sælger har i dette tilfælde ret til at opkræve betaling for alle fakturerede og leverede varer, uanset tidligere aftalte kreditbetingelser.
For erhvervskunder beregnes morarenter med 2 procent pr. påbegyndt måned. Ligeledes her har Sælger ret til at opkræve betaling for alle fakturerede og leverede varer, uanset tidligere aftalte kreditbetingelser.
Alle erhvervskunder forsøges kreditforsikret. Såfremt en erhvervskunde ikke kan forsikres, vil Sælger kræve forudbetaling.
Private kunder vil også blive mødt med krav om forudbetaling, bortset fra mindre opgaver.
8. Særligt for webordrer
FORTRYDELSESRET
Du har 10 dages fortrydelse fra den dag, du modtager din ordre fra os. Bemærk, at varer, der ved levering naturligt bliver blandet sammen, ikke er dækket af fortrydelsesretten.
Fortrydelsesfristen indebærer, at du senest 10 dage efter modtagelse af din vare skal informere os om din fortrydelse via kontakt@vognmand.dk. Du kan ikke fortryde købet ved at nægte modtagelse uden på forhånd at have givet os besked.
Ønsker du en vare ombyttet, der ikke er underlagt reklamationsret, afholder du selv udgifter til returfragt og nye leveringsomkostninger.
Fortrydelse af køb inden levering
Fortryder du købet inden levering, bør du give os besked hurtigst muligt. Hvis ordren endnu ikke har forladt vores lager, kan du slippe for returomkostninger. Har ordren forladt lageret, afholder du returomkostninger efter gældende betingelser. Læs mere herom i afsnittet om returnering nedenfor.
Fortrydelse af køb efter levering
Efter modtagelse har du ret til at fortryde dit køb i op til 10 dage. Fortrydelsesretten indebærer, at du har 10 dage fra modtagelse til at give os besked om fortrydelse, og at du efterfølgende har op til 10 dage til at sende varen retur. Du afholder selv returomkostninger; så længe der ikke er tale om en reklamation.
Returnering
Hvis du enten fortryder dit køb – eller der mod forventning ikke er plads til aflæsning på den angivne adresse – returneres varen, og du afholder udgifterne hertil.
- Løse læs som er leveret og kun kan afhentes med kranbil, koster 1.887 kr.
- Fortrydelse efter afgang fra vores lager, men inden levering: 1.195 kr.
Hvis det ikke er muligt at aflæsse på den angivne adresse på grund af utilstrækkelige plads- eller kørselsforhold, takseres du 1.195 kr. i returomkostninger.
Varens stand ved returnering
Varens stand skal som udgangspunkt være identisk med standen ved afsendelse fra vores lager, hvis hele købsbeløbet skal returneres. Med varer i løsvægt er det sjældent muligt, da de naturligt blandes sammen med andre materialer fra underlaget, det leveres på. Det returbeløb, du er berettiget til, er varens handelsmæssige værdi ved returnering. Vær opmærksom på, at du altid afholder returomkostninger ved fortrydelse.
I nogle tilfælde kan du delvist fortryde, hvis du har bestilt for meget. I andre tilfælde er det ikke muligt. Kontakt os for at høre om mulighederne for delvis fortrydelse for det enkelte produkt.
Skulle du have bestilt for meget, kan vi typisk alligevel finde en løsning, hvor vi hjælper dig af med de overskydende varer mod et håndteringsgebyr. Kontakt os, så finder vi en løsning.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Ved fortrydelse tilbagebetaler vi varens handelsmæssige værdi til dig, når vi har modtaget og værdisat varen. Har varen mistet værdi under levering og returnering, f.eks. ved sammenblanding af materialer, får du ikke hele købsprisen returneret. Det er en individuel vurdering, hvor stort et værditab, der er på den enkelte ordre.
Ved returnering tilbagebetales som udgangspunkt alle udgifter inkl. leveringsomkostninger ved standard levering. Du afholder dog selv returomkostninger. Disse fratrækkes det beløb, du skal have tilbagebetalt. Tilbagebetaling af returnerede varer sker senest 14 dage fra informering om fortrydelse – dog først når vi har modtaget varen retur.
Tilbagebetaling sker som udgangspunkt til samme betalingsmiddel, som du har benyttet ved bestilling, f.eks. betalingskort eller bankoverførsel. Andet kan aftales ved henvendelse.
Returneringsoplysninger
For at bestille returnering af dine varer, skal du kontakte Vognmand.dk’s kundeservice.
1. Ejendomsforbehold og sikkerhedsstillelse
Sælger bevarer ejendomsretten til de solgte varer, uanset om levering har fundet sted, indtil hele købesummen og eventuelle renter/gebyrer er betalt.
Sælger er i forbindelse med eller efter aftalens indgåelse til enhver tid berettiget til at kræve betryggende sikkerhedsstillelse for Sælgers samlede omkostninger i forbindelse med aftalen.
2. Annullering og ændring af ordrer
Efter Sælger har fremsendt en ordrebekræftelse til Køber, har Køber ikke ret til at ændre eller annullere ordren.
Vælger Køber alligevel at annullere ordren, er Køber forpligtet til at erstatte Sælgers mistede fortjeneste samt Sælgers omkostninger i forbindelse med den håndterede og annullerede ordre.
3. Undersøgelsespligt og reklamation
Køber skal straks ved udleveringen eller modtagelsen af varerne, og altid inden varerne tages i brug, gennemgå de leverede varer for at sikre, at de er uden mangler.
Hvis Køber i forbindelse med sin undersøgelse af varerne konstaterer, at der er mangler ved varerne, skal Køber straks give Sælger besked om manglerne. Ved øvrige mangler, herunder skjulte mangler, som først viser sig på et senere tidspunkt, skal Køber reklamere straks efter, at Køber burde have opdaget manglen og senest 2 år efter levering har fundet sted.
Undlader Køber at underrette Sælger straks efter, at Køber er blevet opmærksom på en mangel, kan Køber ikke senere gøre disse mangler gældende overfor Sælger.
Såfremt Køber ønsker at gøre indsigelser overfor fakturaer udstedt af Sælger, skal dette gøres skriftligt til sælger på kontakt@vognmand.dk senest 10 dage fra modtagelsen af fakturaen.
4. Mangler
Sælger påtager sig i en periode på 24 måneder efter at levering har fundet sted og uden ugrundet ophold at foretage omlevering eller reparation efter eget valg, når der foreligger mangler ved leverancen.
Sælger har dog ikke afhjælpningspligt i de tilfælde, hvor mangler skyldes, at leverancen ikke er blevet håndteret og anvendt i fuld overensstemmelse med Sælgers forskrifter, fejlagtig eller uhensigtsmæssig brug, ændringer eller tekniske indgreb, foretaget uden Sælgers skriftlige samtykke eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger.
Hvis Køber ønsker at reklamere over eventuelle mangler, skal skriftlig reklamation fremsættes straks efter, at manglen er konstateret.
Efter Sælger har modtaget reklamation om en mangel omfattet af denne bestemmelse, vil Sælger afhjælpe manglen.
Kan Køber selv udføre afhjælpningen på dennes adresse, er Sælgers afhjælpningsforpligtelse efter denne bestemmelse opfyldt ved fremsendelse af en ny eller repareret del.
Mangelfulde dele, som er ombyttet i henhold til foranstående, skal stilles til Sælgers disposition, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Sælger yder afhjælpningsret for dele af leverancen, som er udskiftet eller repareret, på samme vilkår og under samme forudsætninger som for den oprindelige leverance. Sælgers afhjælpningsforpligtelse gælder dog ikke for nogen del af leverancen ud over 36 måneder efter levering til Køber.
5. Ansvarsbegrænsninger
Sælgers ansvar er begrænset jævnfør CMR lovens bestemmelser om erstatninger.
Sælger erstatningsansvar for mangler kan ikke overstige Købers samlede betaling for varen.
Sælger er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste, uanset om dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed. I det omfang Sælger måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er Køber forpligtet til at holde Sælger skadesløs, i det omfang et sådant ansvar rækker ud over de oven for fastsatte grænser.
6. Produktansvar
Sælger er ansvarlig efter lov om produktsikkerhed.
Sælger har produktansvar over for leverancens skadeforvoldelse på personer og tab af forsørger i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning herom. Herudover påtager Sælger sig intet produktansvar.
Sælgers ansvar vil i alle tilfælde være begrænset til maksimalt kr. 10.000.000,-.
7. Personoplysninger
Ved bestilling via vognmand.dk eller direkte kontakt, har vi behov for følgende oplysninger:
- Navn
- Adresse
- Telefonnummer
- E-mailadresse
- CVR nummer (for erhvervskunder)
Alle oplysninger registreres i vores system, og vi videregiver de oplysninger, vi finder nødvendige i forbindelse med levering. Personoplysninger registreres og gemmes i fem år. Herefter slettes oplysningerne.
KLAGEADGANG
Ønsker du at klage, kan du kontakte os via telefon eller mail.
Lykkedes det ikke at finde en løsning via direkte kontakt, kan du sende en skriftlig klage til Center for Klageløsning:
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
COOKIES OG PRIVATLIV
Det er sikkert at handle via vognmand.dk. Dine personoplysninger anvendes udelukkende i forbindelse med behandling af din ordre. Personoplysninger gemmes i op til fem år, hvorefter de slettes. Gemte personoplysninger bruges bl.a. ved ombytning og reklamation. Kreditkortoplysninger transmitteres krypteret.
Vognmand.dk benytter cookies bl.a. i forbindelse med ordreafgivelse og beregning af ordre. Denne type cookies slettes efter et døgn.
Vi benytter desuden tredjepartsprogrammer, der via cookies indsamler information omkring logistikken på vores hjemmeside. Vi indsamler desuden information via cookies til brug ved markedsføring.
8. Ansvarsfrihed – force majeure
Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, når de indtræffer efter aftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse:
Arbejdskonflikter, strejker, lock-out og enhver anden omstændighed, som parterne ikke har været herre over, såsom brand, epidemi, krig, uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, sabotagehandlinger, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraftsmidler og mangler ved leverancer fra underleverandører eller forsinkelse med sådanne leverancer, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.
Den part, som ønsker at påberåbe sig nogen af de nævnte omstændigheder, skal hurtigst muligt underrette den anden part om, hvilken begivenhed der er indtrådt, og hvornår det forventes at den ophører.
Begge parter er berettigede til, ved skriftlig meddelelse til den anden, at hæve aftalen, når dens opfyldelse inden for en rimelig tid bliver umulig på grund af nogen af de i pkt. 11.2 nævnte omstændigheder.
9. Afgørelse af tvister
Nærværende betingelser er underlagt dansk lov og værneting.
Enhver tvist eller uoverensstemmelse, som måtte opstå i forbindelse med denne kontrakt, skal forsøges løst gennem forhandling. Hvis det ikke på denne måde lykkes parterne at finde en mindelig løsning på tvisten, er enhver af parterne berettigede til at indbringe sagen for retten på det sted, hvor Sælger har sit forretningsmæssige hjemsted.
Opdateret 13-01-2025